onsdag 26 mars 2014

äventyret till Playa Del Carmen !

 
En onsdag bestämde vi oss för att ta oss till Playa Del Carmen. efter allt hade vi hört av så många att det är lätt att ta sig runt. Jag tänker inte ljuga men det tog oss flera dagar att hitta eller förstå var deras "Downtown" låg. Men slutligen så fick vi det förklarat att vi skulle söka upp A.D.O. (deras buss-station) som då låg i deras "DownTown". Där hittade vi snabbt en mini buss där det stod en mexikansk gubbe och ropade "-Playa, Playa, Playa". Resan från Cancun till Playa Del Carmen kostar 30 mexikanska peson, dvs ca 1,80€.
De snackade inte ett dugg engelska men i vår buss hade vi ändå några andra turister som också skulle ta sig vidare till Tulum. Bussresan var riktig okej med bra luftkonditionering!  Deras motorväg är dock något gropigare än vad vi är vana med i Finland så bered er på en "Bumpy Ride".

 
 
Första intrycket av Playa Del Carmen (var vi nu sedan egentligen befann oss) var en flashback från förra årets Bulgarien resa. Vägarna var rätt så fyllda med skräp och det fanns en massa turist butiker som sålde kläder, väskor, skor osv. I bakgrunden kunde man höra musik och vi hittade även fram till en strand proppfylld med turister. Runtom stranden fanns det förstås flera olika restauranger, barer och små butiker. Vid denhär årstiden SPRING BREAK märktes det betydligt att det var här festen hörde hemma och Cancun var väldigt lugnt i jämförelsen. Så vill man ha lugn och ro rekommenderar jag Cancun!
 



 


Här hittade jag också en MK plånbok åt mig. Så söker man efter fake-märkes saker är det hit man skall ta sig! Denna plånbok kostade endast 170 mexikanska peson dvs. ~10,30€.
Upptäckte även att priserna var betydligt billigare i Playa Del Carmen i jämförelse med Cancun.

Blev lite förvånad också över att man kunde se Maya indianernas statyer mitt på stranden och även en Maya rutin utfördes mitt bland folkmassan. Men sen igen  är inte så insatt på Maya indianernas historia i Playa Del Carmen..

Reservera gärna en hel dag till Playa Del Carmen. Vi var endast några få timmar och känns som man egentligen borde ha stannat nån dag och kollat runt mera, jag fick ingen ordentlig bild av platsen så att säga.

Inga kommentarer: