tisdag 1 april 2014

Things to do before you die; swim with dolphins! CHECK



Jag vet att det finns människor som är så emot detta att de används delfiner för underhållning. Men har ni chansen att simma med delfiner GÖR DET. Detta har länge funnits på min "things-to-do-before-you-die-list. Delfinerna är väldigt smarta djur som älskar att leka. Väldigt nyfikna och de vill gärna vistas i flock.  Vi bestämde oss att simma i Aquarium vid La Isla köpcentrumet i Cancun. Dels för att vi blev sålda av han som presenterade programmet och det fyllde våra punkter, plus ingång till deras stora akvarium där man kunde se på hajar, lejonfisk, nemofiskar(clownfiskar, okej), krabbor, magneter,krokodilungar och sjölejon!
 Vi tog delfinprogrammet; ADVANCED DOLPHIN SWIM. inkluderade då fri simning med delfinerna, hanskakning, sjung med delfinerna, dansa med dem, en puss på kinden och munnen, mata delfinen och slutligen "The Foot Push".  Vi fick ett bra erbjudande (specialerbjudande) 1200 peso ~72,60€. Detta var det billigaste alternativet vi hittade runt hela Cancun.


jag och emma som fjanttar oss vid fula fiskar.

lejonfisk som är en av världens giftigaste fiskar.


Stingrocka. Den här fick jag även röra. Emma har dock den filmen på sin telefon men,

Hajar, Här kunde man även dyka ner i en dykardräkt innanför plexilåda för att nogrannare kolla in hajarna..
 Dethär är Foot Push i milt format(lånade filmen från youtube, så är inte jag). Blev den första som hamnade ut för detta även fast jag inte ville och frågade om någon annan kunde göra det istället. Livrädd som jag var eftersom jag inte riktigt visste vad de gick ut på så låg jag som ett X då med magen neråt mot vattnet. Händelsen varade max 7 sekunder men kändes betydligt längre. Blev livrädd då jag såg hur delfinerna hoppade in i vattnet och simmade med fullfart mot mina fötter. De knuffar  med hjälp av sin nos/näbb i en väldigt snabb hastighet och blir det ett väldigt lyckad kombination mellan dig och delfinen så flyger man upp som en X så att ditt fotbotten ligger på vattenytan och sedan tvärstannar delfinerna och du faller i vattnet. Detta hände mig förstås och jag erkänner att jag skrek massor. Var livrädd och förstår varför man inte rekommenderade att man hade bikinin på sig. Underdelen flög nästan av åt de andra deltagarna ;) Så se till att ni har spänt åt bikinin väldigt bra eller att den sitter bra åt!


Här har jag handskakning med delfinerna. De finns två kamera män som fotograferar under hela programmet. Man kan inte riktigt fotografera själv men förvarnar er dock. Fotografierna kostade massor! Tror att ett fotografi kostade kring  250 peso ~ 15,15€.

Före hela programmet erbjuder de även då att man får tillfället att ta kort på sig och ett av sjölejonen. Dock får man inte fotografera med egen kamera så dessa finns att köpa för ett dyrt pris de med. Fick även ta en puss av vårt sjölejon, Molly!


Inga kommentarer: